بیشعوری، راهنمای تشخیص و درمان خطرناکترین بیماری تاریخ بشریت
توجه توجه: منظور از بیشعوری توهین و حقارت نیست، بیشعوری یک بیماریست.
کتاب بیشعوری - نوشته خاویر کلمنت، نویسنده و روانشناس آمریکایی - بی شک یکی از کتاب های جذاب در زمینه روانشناسی است. این کتاب در حدود 170 صفحه با ادبیات طنزآمیز، به بررسی رفتارهای وقیحانه و اذیت کننده انسان هایی پرداخته، که بصورت عمدی و غیرعمدی با رفتارهای احمقانه خودشون، افراد را می رنجانند.
وقتی کتاب میخونی میبینی که واقعا همه انسان ها و حتی خودمون (با عرض احترام و ادب به شما دوست عزیز خواننده) تا حدودی رفتارهای بیشعورانه داریم ولی میزانش در انسان ها متفاوت است.
کتاب بیشعوری را میشود از منظر سازمانی و محیط کسب و کاری نیز نگریست (نگریست!!چه کلمه ای یافتم). یک مدیر بیشعور، کارمند بیشعور، همکار بیشعور و مشتری بیشعور. بارها و بارها در چنین شرایطی قرار گرفته ایم. دوستانیکه در خارج از شرکت رفتارهای معقولانه دارند ولی در محل کار رفتارهای عذاب آوری دارند و بشدت مغرور و خودخواه می باشند و جز خود هیچکدام از از افراد اطراف خودشان را نمی بینند. در کتاب بیشعوری به بررسی تک به تک این افراد پرداخته شده است و پیشنهاداتی برای حل این مشکلات بصورت عملی داده شده. در فصلی از کتاب بیشعوری به بررسی افراد بیشعور در سازمان ها و راه مقابله با چنین افرادی پرداخته شده است.
بنظرم افراد کارآفرین و کسانیکه میخواهند کسب و کارنوپایی رااه بیاندازند، بشدت نیازمند این کتاب هستند.
بیشعورها قواعد نا نوشته ای دارند که بر طبق آن رفتار میکنند
اول: تمام مشکلات را دیگران به وجود آورده اند
دوم: اصلاً نیازی به ریشه یابی مشکلات نیست، فقط یکی را پیدا کن که تقصیر را گردنش بیندازی
سوم: کم نیاور، تمام کاستی ها و خطاها را میتوان در پشت نقابی از وقاحت و گستاخی پنهان کرد
چهارم: اگر از قانونی خسته شدی، مطابق نیازت یکی دیگر بساز، اما به محض آنکه به خواسته ات رسیدی آن را هم نقض کن
واقعیت تلخ آن است که بوی گندِ بیشعوری از سراسر دنیایِ ما، به مشام میرسد و اگر برای زدودنِ آن کاری نکنیم، به فاجعه خواهد انجامید
فاجعه آن وقتی است که دیگر این بو را احساس نکنیم، به این دلیل که شامه مان به آن عادت کرده باشد
بویی حس نمی کنید؟؟ مطمئنم شما خردمندان حس میکنید
متاسفانه در اکثر فضاهای کسب و کاری، رفتارهای کودکانه و غیرمنطقی یک شخص و کارمند، کل اون سیستم را زیرسوال میبرد و حتی پس از مدتی رفتار احمقانه اون شخص مثل ویروسی بر تمام کارمندان شرکت سرایت میکند. یک مدیر حرفه ای و کاربلد باید هرچه زودتر چنین اشخاصی را شناسایی و در حل هرچه زودتر آن موضوع ساعی باشد.(ساعی!! کمرم رگ به رگ شد)
امیدوارم هیچکدام از ما در گرداب بیشعوری و نادانی فرو نرویم.
دیدگاهها (۳)
مهدی
۳۰ خرداد ۹۵ ، ۲۳:۲۰
پاسخ:
۳۰ خرداد ۹۵، ۲۳:۴۱
فاطمه .ح
۰۲ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۹
پاسخ:
۲ خرداد ۹۵، ۱۶:۲۲
سید احمد حسینی
۲۷ فروردين ۹۵ ، ۱۹:۱۳
پاسخ:
۲۹ فروردين ۹۵، ۱۵:۵۴