صاحبان وبلاگها و سایتها از چه راههایی کسب درآمد میکنند؟ میزان درآمد سایت ها و وبلاگ ها از تبلیغات چقدر است؟ آیا تبلیغات کلیکی در کمپینهای گوگل ادز واقعا صرفه اقتصادی دارد؟ ...
شاید به تازگی وبلاگی ایجاد کردهاید و برایتان سوال هست که بعد چند ماه، درآمد وبلاگ من چقدر میتواند باشد؟ چه اندازه به ترافیک وبلاگ نیاز دارم تا از تبلیغات در وبلاگ کسب درآمد کنم؟ در شروع کار کدام روشهای افزایش بازدید را دنبال کنم؟
اکثر وبلاگنویسان می خواهند از طریق وب سایتشان کسب درآمد کنند - یا حداقل درآمدشان به اندازهای باشد که بر یکی از زخمهای زندگیشان بزنند!
پست مرتبط: داستان کسب و کار توییتری دختر اوگاندایی
در این مطلب از وبلاگ لایف هکر میخواهم در مورد سوالات بالا مطالبی از امار گوگل ادز و سایتهای بازاریابی اینترنتی بنویسم. امیدوارم مورد توجه شما قرار بگیرد:
اصطلاحات تبلیغات اینترنتی
شناخت اصطلاحات تبلیغاتی، اولین قدم در کسب و کارهای اینترنتی است. این اصطلاحات ما را با نوع تبلیغات اینترنتی، تحلیل رفتار بازدیدکنندگان وبلاگ و میزان درآمد آگهیهای تبلیغاتی آشنا میکند.
نرخ کلیک CTR چیست؟
نرخ کلیک (CTR) نسبت کلیک روی یک آگهی تبلیغاتی به تعداد افرادی است که تبلیغ را دیدهاند. بطور مثال اگر ۱۰۰۰۰۰ نفر تبلیغ را دیدهاند و ۱۰۰۰۰ نفر روی آن تبلیغ کلیک کرده باشند، نرخ کلیک ۱۰ درصد است. نرخ کلیک بالاتر نشان می دهد که تبلیغ شما مؤثر است، افراد با آن درگیر هستند و از طریق صفحه وبلاگ یا صفحه فرود، بر روی تبیلغ کلیک کردهاند.
همچنین کلیک کنندگان توانستهاند با محتوای تبلیغ کننده ارتباط برقرار کنند، اطلاعات محصول را مرور کنند و مشتری بالقوه شما هستند.
طبق گفته سایت Smart Insights نرخ کلیک برای تبلیغات اینترنتی به شکل سنتی ۰.۰۵ درصد است.
با این حال، تبلیغات همسان و موضوعی (تبلیغاتی که با شکل و محتوای وبلاگ یکپارچه میشود)، نرخ کلیک ۸.۸ دارند و به وضوح بالاتر از تبلیغات ساده و سنتی است. دلیل این امر این است که تبلیغات همسان و تبلیغات بومی یا موضوعی با محتوای وبلاگ یکپارچه میشود و از لحاظ ظاهری برای بازدیدکنندگان وبلاگ جذابیت بالایی دارد.
نوع دیگری از تبلیغات که این روزها بیشتر میبینیم، تبلیغات تمام صفحه نوتیفیکیشنی است (به شخصه از این نوع تبلیغات خوشم نمیاد) و به این شکل است که حین مطالعه پست، وسط صفحه ظاهر میشود و به نوعی حواس بازدیدکننده به تبلیغات جلب میشود. این نوع تبلیغات هم نرخ کلیک بالایی دارد ولی امار دقیقی از این نوع تبلیغات پیدا نکردم.
فقط یک آمار در این مورد بود، اون هم اینکه ۲۵ درصد کاربران آمریکایی، همان اول ظاهر شدن تبلیغات تمام صفحه، این نوع تبلیغات را برای همیشه بلاک میکنند.
اکثر این تبلیغات نیز با صفحات سایت همسان میشود. یعنی اگر شما صفحه سایتی با موضوع ورزشی، بازدید میکنید، تبیلغات تمام صفحه نیز موضوعش به ورزش مربوط میشود.
همانطور که در نمودار زیر مشاهده میکنید، نرخ تبلیغات کلیکی همسان شده با موضوع، صنعت به صنعت و موضوع به موضوع متفاوت از همدیگرند. میبینید که نرخ تبدیل تبلیغات کلیکی با موضوعات خانگی، خوراکی و آشامیدنی و خانواده و والدین از نرخ تبدیل کلیکی موضوعات ورزشی، سلامتی و تناسب اندام و تبلیغات فناوری بیشتر است.
اگر نرخ تبدیل کلیکی تبلیغات شما پایین است، سعی کنید مخاطبانتان را بیشتر تقسیم بندی و موضوعات را بیشتر شخصی سازی کنید.
CPC چیست؟ | هزینه در هر کلیک
هزینه برای هر کلیک (CPC) مقدار پولی است که یک تبلیغ کننده در هر یک کلیک بازدیدکننده بر روی تبلیغات، پرداخت میکند. درواقع هر کلیک بازدیدکننده معیاری است برای هزینههای تبلیغاتی.
تبلیغ دهنده ابتدا در یکی از کمپینهای تبلیغاتی (مثل گوگل ادز) ثبت نام میکند و نسبت به میزان بودجه خود، یکی از بسته های تبلیغی ناشر را انتخاب و هزینه آن را پرداخت میکند.
طبق گفته سایت بازاریابی اینترنتی WordStream، متوسط هزینه هر کلیک CPC برای تبلیغات در گوگل ادز ۰.۵۸ دلار است. بنابراین، اگر یک تبلیغ کننده برای یکی از تبلیغاتش (یا صفحه فرود) ۱۰۰ کلیک تعیین کند، درواقع ۵۸ دلار هزینه کمپین گوگل ادز پرداخت خواهد کرد.
وبلاگها و سایتها به طور متوسط چقدر از تبلیغات کلیکی درآمد دارند؟
خب با هزینه نرخ کلیکی که دیدیم، بیایید ببینیم که وب سایت ها از تبلیغات نمایش و تبلیغات همسان (تبلیغات مرتبط با موضوع وبلاگ) چقدر می توانند درآمد کسب کنند.
جدول متوسط میزان درآمد سایت ها و وبلاگ ها
این نمودار متوسط درآمد سایتها از تبلیغات نمایشی (ساده و غیرهمسان) را با میانگین نرخ کلیک ۰.۰۵ درصد و هزینه هر کلیک ۰.۵۸ دلار نشان می دهد.
جدول زیر نیز متوسط درآمد حاصل از تبلیغات همسان و موضوعی را با نرخ کلیک ۰.۴۴ و هزینه هر کلیک ۰.۵۸ دلار نشان میدهد.
از آنجا که تبلیغات موضوعی و همسان، نرخ کلیک بالاتری دارند، پس درآمد بیشتری خواهند داشت. همانطور که در جدولهای بالا دیدید، تبلیغات موضوعی و همسان می تواند به طور متوسط ۱۲۷۶ دلار برای هر ۵۰۰۰۰۰ بازدیدکننده، برای سایت درآمد ایجاد کند.
در حالی که تبلیغات ساده و نمایشی فقط ۱۴۶ دلار درآمد برای سایت و وبلاگ به همراه دارد و این مقدار با متوسط هزینه هر کیک۰.۵۸ دلار در نظر گرفتیم.
مشخص است که اگر ناشران (مثل گوگل ادز) تبلیغات موضوعی و همسان (بومی) را به برندها و تبلیغکنندگان ارائه دهند، شانس بیشتری برای جلب توجه بازدید کنندگان و افزایش درآمد سایتها و وبلاگها دارند.
نتیجه
برای ناشران (گوگل ادز) بسیار مهم است که موضوعات وبلاگها و وبسایتها را بدانند و همچنین از میزان و نوع بازدیدکنندگان وب سایتها و بلاگها خبر داشته باشند.
با داشتن این اطلاعات، ناشران می توانند به طور مؤثر فضای تبلیغاتی و کمپینهای تبلیغاتی را به تبلیغ کنندگان بفروشند، عملکرد تبلیغات را سنجیده و کمپینهای بعدی را بهینه کنند.
آنها همچنین می توانند از این اطلاعات برای انتخاب جذاب ترین و پردرآمدترین قالبهای تبلیغاتی استفاده کنند.
نظر شما چیه؟ بنظرتون گوگل ادز در ایران هم میتواند همچین نرخ کلیکی از بادیدکنندگان داشته باشد؟
امیدوارم مقاله امروز لایف هکر مفید بوده باشه. اگر موردی بنظرتان رسید حتما در قسمت دیدگاهها درمیان بذارید. در اولین فرصت پاسخگو خواهم بود.
دیدگاهها (۱)
ناشناس
۲۶ آذر ۹۹ ، ۰۱:۴۲
مثلا افیلیت سایتهایی دیدم که با ۱۰۰۰۰نمایش ۱۰۰۰ تا کلیک گرفتن و بعضی سایتا ۱۰۰ تا.
مشخصه که به جذابیت و کیفیت محتوای سایت بستگی داره. یعنی سایت اولیه تونسته اعتماد بیننده جلب کنه. بازدیدکننده باهوشه. میفهمه که این سایت میخواد واقعا چیزی بهم یاد بده یا نه فقط قصدش نشون دادن اگهی ها بهم هست.
منظور این نیست که مسائل دیگه مثل ریپورتاژ یا سئوتکنیکال بر روی میزان درآمد سایتها و وبلاگها تاثیری نداره.
منظورم اینکه درگیر کردن بازدیدکننده و محتوای دست اول و جذاب مهمترین عامل برای افزایش درامد وبلاگ و سایت هست.
یه تجربه دیگه اینکه با استفاده از شبکه های اجتماعی و کانالهای دیگه مخاطب عادت بدی به وبلاگت. تجربه نشون میده مخاطبان دائمی بهترین و ارزانترین روش جذب مخاطب هستش.
به هرحال بنظرم در اینده افیلیت خیلی حوزه جذابی در اینترنت خواهد شد. چون هزبنه ها و دردسرهتی فروشگاه های اینترنتی نداره.